BANJA LUKA ROCK UNDERGROUND
Smešan naslov. Ne
bi bio da je reč o bilo kojem drugom gradu, sem, Banjaluke.
Mi nemamo rock
scenu, odakle nam, onda, „Underground“?
Mislim da je ovo
jedini grad u regiji, koji nema žute novine, skandale, niti muzičku scenu poslednjih
petnaestak godina.
Draženko Kopuz (Black Box, Ispad) |
Bilo je, tu i
tamo, individualnih pokušaja da se pokrene mrtvilo, ali niko nije dugo izdržao.
Ljudi, koji bi se mogli nazvati veteranima nepostojeće banjalučke rock scene su
Miro Janjanin i grupa „Viteški Ples“, koja se tokom godina pretvorila u sve,
samo ne u viteški ples i pojma nemam gde su nestali, i Darko Gunjić-Gunja s
grupom „Balkan Express“, koji su, hvala Bogu, još živi i zdravi i „rockaju“
kako treba.
Problem Banjaluke
nije u lošim muzičarima.
Čak naprotiv,
mnogo je sjajnih mladih muzičara, o kojima se ništa ili sasvim malo zna,
uglavnom u drugim gradovima. Sarajevo bolje poznaje banjalučke muzičare, nego
što to zna Banjaluka! Što više, Sarajevo ustupa prostore banjalučkim
muzičarima, jer nemaju gde nastupiti u svom gradu!
Koliko god
subjektivno izgledalo, smatram da je malo bubnjara kao što su Draženko Kopuz (
koji svira u nekoliko bendova, a što je česta pojava u gradu) i Aleksandar
Zrnić, ženskih vokala poput Mione Graovac, ili muških, kao što je Toni Popović,
gitariste kao što su Dragan Moconja i Igor Dragelj, basiste poput Danijela
Kneževića ili mladog Zlatka Bahtijarevića.
Naravno, svako
ima svoju listu omiljenih, ovo je moja (rado ću saslušate i druge predloge).
Ne nedostaje nam
ni rock bendova: Black Box, Ispad, Tanker, My Last Suicide, Alter Ego, Four
Roses, Sopot, As I Fall, Pasiv, Heaven Rain, Dronjak, Picin Park, Neuro, RGK,
Monument, Patricks, Glazgov Kolac, Terminal, Dislokacija, Grupna Terapija, Debela Berta, Klikeri,Spidfrik ...
Sigurno je da ću
neke nenamerno izostaviti, jer, nema rock scene – nema ni popisa bendova!
Možda je ovo
dobra prilika da se jave oni, koje nisam pomenula, a i oni koje jesam, vreme je
da se napravi lista banjalučkih rock muzičara.
Ako ima dobrih
muzičara, dobrih bendova, u čemu je onda problem?
U sredini u kojoj
žive! U ukusu slušalaca koji su ogluveli od turbo folka, pa da im bubanj nabiješ
na uši, ne bi čuli ništa sem Cece, Jece i Vece!
Da, gospodo,
nisam parlamentarna, niti demokratski nastrojena, sita sam turbo folka,
narodnjaka i sistema
vrednosti, koje ti pravci za sobom nose.
![]() |
Zlatko Bahtijarević (Dronjak Band) |
Ukoliko imate
nešto protiv, slobodno kliknite na opciju „Unfriend“ u nekoj od socijalnih
mreža na kojoj me nađete.
Dalje, problem je
i u sistemu školskog obrazovanja, jer, kao što reče nastavnica muzičkog
obrazovanja mog mlađeg sina : „Tišina! Kakav si ti roker i kakva je to umjetnost!
Valjda ja znam šta je muzika!“.
Naravno, nije ga
uvrstila u „svoj“ orkestar, jer u njemu nema mesta za, tamo – nekog, bubnjara, iako je to najmlađi
bubnjar u našoj nevelikoj državi!
Ovo nije izoliran
slučaj, samo mali primer iz ličnog iskustva.
Mladi muzičari u
ovoj sredini dobijaju podršku samo ako perfektno odsviraju Užičko kolo, a ako
se, ne daj Bože, unesu mal
o dublje u punk, hard, heavy, melodic ili neki drugi rock pravac, odmah će biti proglašeni klošarima i narkomanima.
o dublje u punk, hard, heavy, melodic ili neki drugi rock pravac, odmah će biti proglašeni klošarima i narkomanima.
Divno!
Samo još neko da
mi objasni kako da ti klinci skupe novac za drogu, sem, ako ne sviraju folk?
Pa, jedva skupe novac za instrumente i iznajmljivanje prostora za vežbanje.
I to kakvih
prostora!
Memljivih podruma
sa zidovima koji su oblepljeni kartonima od jaja ( to je, kao, zvučna
izolacija), na trešinama od bubnjeva i razglasima koji dreče i paraju uši. Ali,
ne kukaju, srećni su kada sviraju, kada čuju ritam i distorziju.
Kako se barem
približiti Beogradu, Zagrebu i Sarajevu?
Postoji samo
jedno rešenje.
Napraviti, konačno, jebenu listu bendova i muzičara!
Napraviti, konačno, jebenu listu bendova i muzičara!
Okupiti se negde
i pozabaviti zajedničkim interesima.
S obzirom da
blisko sarađujem s festivalom „Banja Luka Rock Open Air“, pouzdano znam da je
organizator na sto strana, od svih ministarstava, tražio da se podrži
banjalučka rock scena, u smislu da se 22. juna 2011. godine, uoči samo
festivala „Banja Luka Rock Open Air 2011.“ podrže banjalučki muzičari i da taj
dan bude posvećen Banjaluci i njenim muzičarima, tačnije, da tog dana nastupe
isključivo banjalučki bendovi, a da se od nastalog materijala snimi album, na
kome bi se našli svi izvođači.
Koliko sluha će
za to imati nadležne institucije, videćemo, ne bih unapred da pljujem. Imaću
dovoljno vremena za pljuvanje posle festivala.
U međuvremenu,
sanjam kako će se dogoditi neka prirodna katastrofa, koja će pokrenuti svest
ljudi u Banjaluci i uticati na njih u dovoljnoj meri da prestanu odmagati, ako
već ne žele pomagati mladim umetnicima.
Comments
Pozz :)
Hvala na komentaru, i to je podrška umetnicima :-)
Pozzz
Svojevremeno (ne tako davno) sam se i sam borio za ocuvanje, ili bolje reci come-back rock n roll-a u Banja Luku, i to prije svega kod mladjih generacija tako sto sam nakon ne znam ni ja koliko godina opet organizovao rock svirke u Gimnaziji. To je sada preslo u neku tradiciju, sto me strasno raduje, jer se naslo jos nekoliko ljudi iz mladjih generacija sa slicnim pogledima, i konjsim zivcima.
Ali na kraju krajeva Banjalucki rock n roll nekako i prezivljava, to jest bolje reci metal.
Ono sto je stvarno zabrinjavajuce je: Sta je sa blues-om, da ne govorim sa jazz-om!?
Imamo u gradu muzickog genijalca Vladimira Tubica, koji sa 17 godina svira, po meni, najbolju gitaru u BL. Otisao je u Suboticu da tamo uradi nesto...
Sta je sa starim Tobacco Blues Band-om?
Po meni, bi se BLROA trebao da ugleda na DF, koji su stvarno napravili nesto sto je manje vise poznato i u regionu. A nema tako "veliko" ime...
Zahvaljujem na komentaru, veoma sam obradovana Vašim mišljenjem.
Sasvim se slažem s Vama da je priča o blues-u još crnja, nego o samom rock -u, i iz tog razloga sam pokrenula projekat "Muzika je moja religija". Nadam se da će se tako stvoriti prilike da se na taj način više mladih muzičara zainteresuje i za taj žanr.
Što se tiče programa DF, ne možemo porediti ta dva festivala, prosto zato što se DF finansira iz budžeta i što je ulaz slobodan. Da, kojim slučajem, BLROA ima iole slične uslove, tada bismo mogli razgovarati na tu temu. No, šta će se dogoditi kada se DF-u ukinu sredstva i kada bude morao egzistirati isključivo od prodaje karata? Na žalost, to je neminovnost, i bojim se da će se mladi muzičari tek tada naći u bezvazdušnom prostoru.
Ukoliko Banjalučani ponovo ne podrže festival, i ukoliko i ove godine izostane podrška nadležnih ministarstava festivalu BLROA, on se sigurno gasi. Jednako će proći i DF. Šta će nam preostati?
Ukoliko imate neke konstruktivne predloge, slobodno me kontaktirajte.
Pozdrav!
Medjutim ne treba uvijek traziti ni krivca u publici, nisu ni muzicari bas savrseni. Mnogi bi da poslije jednog koncerta budu tretirani kao nekakve zvijezde ili ne znam ni ja sta. Naravno ima i tu izuzetaka, vrijednih bendova kao sto su Black Box, i pohvalio bi posebno Tanker, koji sve vise i vise radi i postaje zaista ozbiljan bend i u regionu.
Tuzna istina je da su vremena rock n roll-a prosla. I na zapadu nije puno bolje. Mozda kod nas dominira Turbo Folk, na zapadu je to Lady Gaga...(Pogledajmo samo primjer "velikog starog rockera" Gorana Bregovica.)
Drugo, zamisli da jedan bend svira svaki vikend negdje u BL, prvo sto bi se za 3 sedmice vec morao pojaviti u istom lokalu jer ih nema toliko, drugo bi dosadili vec svima. Nema toliko publike ni za jedan muzicki pravac u BL. Slicno bi bilo i da Mile Kitic svira svaki vikend negdje. I najzakletiji fanovi ga ne bi dosli slusati poslije 5. "svirke".
Mislim da će moj najsretniji dan biti kada vidim neku mladu grupu kako svira nasred Gospodske ulice!
U tom smislu bih se složila i da deo krivice snose sami muzičari. Deluju mi kao robijaši sistema i navika.
Malo više kolegijalnosti i uzajamne podrške bi im svakako olakšalo put. U svakom slučaju, raduje me što vidim da najmlađe generacije pokušavaju pomoći jedni drugima, odlaze na probe i koncerte svojih kolega, što je vrlo pozitivan pomak.Lično, mislim da će tek generacije u narednoj deceniji uspeti da kreiraju muzičku scenu kakva bi trebala biti.
Problem ograničenog prostora jeste izražen, ali nije nerešiv.
Vreme samog Rock & Roll -a jeste prošlo, ali nije prošlo vreme žanrova koji su ga nasledili, što je još jedan od problema naših muzičara. Ostaju skučeni u starim žanrovima, s malo autorskog materijala i inovacije.
Svejedno verujem u njih i znam da će naći način da spasu što se spasiti da :-)
Antonio-Toni Popovic
Miso Subotic
Ljudi ćute dok imaju šta izgubiti.
Onda izgube sve i nastave ćutati.
"Banjalučki protest" ne može promeniti situaciju, ali ja kroz njega mogu reći ono što mislim, mogu podržati ljude, mogu ih pljuvati, mogu protestovati i nadati se da će me čuti oni, koji će imati snagu da pokrenu promene.
Hvala na podršci!
Vrlo se malo odricu i rijetko su kad spremni na kompromise...
Iz tog izlazi da uspijeh nije ni moguc...
Tu granicu je presao Sopot i odmah je urodilo plodom,. pitajte ih, mislim da su oni sretni. Mozda bi i Tanker mogao da ucini nesto...
Ne znam ni jedan bend koji je rizikovao bilo sta po cijenu uspijeha...
Kako da ulažu u sebe, kad ne postoji način da zarade sviranjem?
Naravno, ima i onih koji baš ništa ne ulažu u sebe i nikada i neće, ali ja znam za bendove koji se bore da skupe za gorivo do mesta svirke, a i to plaćaju iz džepa radeći neke druge poslove.
Dakle, s obzirom na podršku i mogućnosti zarade, oni ulažu u sebe sto puta više nego što mogu samima sebi pravdati.
Hvala na komentaru!
Sto se tice ovog Grada i nazovimo scene u njemu nema tu puno filozofiranja jednostavno nama fali samo jedan prostor koji ni ne treba biti nesto spektakularan...
Ovde se moram i osvrnuti na neke stvari u tekstu koje mi se ne svidjau a to da se u ove bendove koji ajmo reci nesto vrijede ubraja jedan Black Box i slicni koji nemaju svoje stvari,takvi po meni uopste ne pomazu da scena krene nabolje,a cesto im se pridaje paznje vise nego bendovim koji vec godinama prave svoje stvari (ma kakve one bile,to je sad vec stvar svacijeg misljenja)cist primjer je i ovaj tekst,a i ovo imenovanje nekih muzicara,ako vec niste bas upuceni (a cini mi se da niste)pa zaboravljate neke ljude koji puno bolje sviraju nego neki navedeni ali se manje eksponiraju od gore navedenih i ne razmisljaju puno o stajlingu i ko zna cemu vec samo sviraju i to vole nemojte onda ni nabrajati...
Isto tako upalo mi je za oko i ovo da se prica o snimanju albuma,svi zanmo da to nije jeftino al jel to bas mora biti snimljeno u nekim vrhunskim studijima,jel se moze mozda to uraditi u nekoj garazi,podrumu ili cemu vec,vazno je da je odradjeno od srca i bice to dobro,nece tu bolja produkcija puno pomoci...isto tako ovaj vas komentar koliko kosta jedan teskt mi ne ide u glavu nikako pa nisu ti ljudi grand zvjezde pa da im neko pise tekstove,valjda svako moze sjesti i napisati nesto svoje,nesto sto ga tada muci ili mu pricinjava zadovoljstvo,iskreno to mi je zvucalo jako smjesno,to sve isto je jedan od razloga sto ova scena ne napreduje,svi bi da budu zvjezde,da sviraju na najboljim instrumentima,u najboljim klubovima,da se snima u najboljim studijim a nisu ni probe postene uradili...ostali smo bez onoga Uradi sam a to cini jednu od najvecih cari svih subkultura.Takodje ni vecina publike u ovom gradu ne zasluzuje ni ovo a kamoli nesto bolje,svi zanju samo da pljuju po svemu a to pogotovo vole raditi preko interneta,smeta im cjena karte(koja je najcesce simbolicna,cisto da se pokriju troskovi) smeta im prostor (a zaboravljaju da bolje nemamo),a malo se ko od njih zna nesto vise aktivirati i pomoci kad treba...toliko od mene mislim da sam vec malo smorio.
- Prostor za muzičare postoji. Šta su "Geto" i "DFK"? Koliko mi je poznati, i "Hard Rock Caffe" daje šansu mladim muzičarima.
-Black Box ima kvalitetne muzičare, a koliko znam, nigde ih nisam protežirala, niti pisala o njima.U samom tekstu stoji da je nemoguće prikupiti podatke o svim muzičarima, i da se jave oni koji su izostavljeni. Podržaću sve, jer je to moja dobra volja. S obzirom da je očigledno da si muzičar, zar nije bilo lakše poslati podatke, kao što su učinili i drugi koji su bili izostavljeni, nego anonimno držati predavanje o poznavanju i nepoznavanju scene i dobrih muzičara? Zašto nisi naveo imena tih muzičara? Dobri muzičari su uvek dobrodošli na moju stranicu.
-Ukoliko jednog muzičara ne zanima stajling i eksponiranje, čemu onda ova kritika da sam ga izostavila? On verovatno svira iz ljubavi u svojoj garaži i ne zanima ga hoću li ga ja spomenuti ili ne.
-Zar zaista misliš da bez dobrog snimka, produkcije i izdavača neko može postići ozbiljan uspeh u današnje vreme???
-S obzirom da veruješ kako je priča o tekstovima prosta, napiši jedan, objavi ga u "Press"-u ili nekim novinama i javi drugima kako ti je to pošlo za rukom, da pokušaju i oni. Ukoliko nisi shvatio moj komentar, teško je biti uspešan muzičar bez podrške štampanih i drugih medija, uopšte nije bilo reči o tekstu pesme.
-Slažem se za publiku i pričama o kartama. Na žalost, mi ne moramo graditi samo scenu, nego i odgajati publiku. To nećemo postići aktivnim pljuvanjem po netu, a iskreno se nadam da i sam činiš nešto više od anonimnog komentarisanja.
U svakom slučaju, ovaj serijal je pokrenut zbog ljudi i grupa koji se trude učiniti nešto u ovom gradu. Slobodan si da se priključiš ako misliš da možeš pomoći, ali se drugi put, molim te, potpiši, kao što to činim i ja, a kao što vidiš i svi drugi.
Pozdrav!
Sto se tice opet te price o produkciji i izdavacima,jel stvarno bitno postati mega zvjezda jel nije dovoljno svirati za sebe i drugare? i da po meni to nije neophodno da bi postali poznati znam dosta bendova koji su se sa snimcima iz garaza koji su slusani na kojekakvim kasetam probili i sad su nesto,puno je bitnija energija,poruka i sam odnos sa publikom.Sto se tice tekstova svi ljudi koje ja znam a imaju bendove a znam ih dosta pisu sami,mozda nisu nesto nadareni za to ali to rade od srca i pisu o onome sto ih stvarno pogadja tj njih i njihovu okolinu i zato su njihovi tekstovi bolji nego bilo koji kupljeni.Vi opet o nekoj slavi pa ni ne zelim da budem poznat putem press-a i kojekakvih kvazi novina koje pisu sto im se servira,za to postoje fanzini,sada vec i internet tako da mislim da nije pretjerano tesko da vas negdje drugo cuju.Za mene su i uvjek ce biti smjesni bendovi kojima neko drugi bude pisao tekstove jer po meni takvi ni ne trebaju svirati,potrebo je za bend puno vise od toga da imas dobar glas ili znas dobro svirati nesto ...zbog takvih se uz duzno postovanje ovakve stvari i desavaju da scena propada,pustite novine ,televizije uzmite stvari u svoje ruke i radite zato sto to volite a ne zato da budete poznati,po meni svako ko tako razmislja ima veliki problem u svojoj glavi.Za mene se ne brinite vjerujem da sam puno vise od vas uradio za ovu scenu,bolje vi izadjite malo,otidjite na neku svirku kad bude pa vidite pravu situcaju,ili jednsotavno pisite nekome tekstove i postanite popularani...kad sam procitao ovaj tekst smatrao sam Vas ozbiljnijom ali nakon ovoga komentara jednostavno ste me razocarali sa tom tezom da moras imati pare da bi uspio,gospodjo daraga takvo misljenje je glavni problem ne samo nase scene nego i mnogo drugih...za sve ostale opustite se i svirajte zato sto to volite i ne izigravajte neke zvijezde kada to niste,razmislite svojom glavom i uradite nesto sami jer vjerujte mi niko ne ceka samo na vas,snimite cd,uradite fanzin,organizujte svirku i tako pomozite ovoj ucmaloj sceni a ne pisanjem po internetu!No hard feelings
Oprosti što te, u tom slučaju, zaista ne mogu doživeti ozbiljno.
hvala.
Goran Kljajic
U tekstu su navedena imena bendova, sve ih možete naći na Fb, videti stil muzike koji sviraju i način na koji možete uspostaviti kontakt s njima.
Srećno!
Steta nema vise one stare rock muzike al bi je opet moglo bit samo da nema folkera , steta , mladi momci talentovani a ne mogu taj talenat pokazat... steta, narode opameti se!!