Danka Damjanović: Simfonija zvukova umjetnikove emocije - Todor Švrakić (1882-1931)
Pošto u rodnom Prijedoru završi osnovno obrazovanje, mladi Todor Švrakić se, po želji roditelja, upisuje u sarajevsku Zanatlijsku školu, gdje izučava Terzijski zanat. Ubrzo, kada sazna da u Beogradu djeluje Srpska crtačka i slikarska škola Riste (1873-1918) i Bete (1872-1972) Vukanović, Švrakić odlazi i upisuje se na ovu Školu. A kada stekne diplomu Škole (1904. godine) na dalje umjetničko naukovanje upućuje se u Beč. Кратко, током te i sljedeće, 1905. godine, privatno pohađa časove slikanja na Privatnoj umjetničkoj školi profesora Hajnriha Štreblova (Heinrich Strehblow), smještenoj u unutrašnjim prostorijama bečke Akademije likovnih umjetnosti. Nerijetko Švrakić navrati i u atelje slikara Pavla-Paje Jovanovića (1859-1957), a u Beču on sreće Peru Popovića (1881-1941), i pošto obojica, na preporuku slikara Jovanovića, dobiju stipendiju za studije slikarstva od sarajevske „Prosvjete“ - Srpskog prosvjetnog i kulturnog društva Srba u Bosni i Hercegovini na dalje studije oni odlaze u češku presonicu, gdje su odmah primljeni na tamošnju Akademiju likovnih umjetnosti, klasa profesora Vlahe Bukovca (1855-1922).
Za razliku od Pere Popovića i Branka Radulovića (1885-1915) , koji im se uskoro pridružuje u Bukovčevoj klasi, Todor Švrakić se najranije distancirao od profesorovog poentilizma i do danas su nam poznate samo nekolike ovakve njegove slike - „Mrtva priroda na stolu“, koju izlaže na prvoj samostalnoj izložbi u Prijedoru 1910. godine i „Portret Ane Grđić“. Obje su rađene sa čvrstom realističkom postavkom i samo je na površinu ove mrtve prirode položena mreža nešto dužih zareza bogate palete, dok je slika ili portret Ane Grđig u osnovi takođe realistički koncipovana, a samo su lice i ruke slikani malim zakrivljenim potezima kista po njima što govori o još samo tragovima uticaja profesora Bokovca na ovog našeg slikara.
A kada privedu kraju redovne studije, Švrakić, Popović i Radulović, na preporuku Vlahe Bukovca, a uz višestranu podršku „Prosvjete“, septembra 1907. godine u Srpskoj školi u Sarajevu oni priređuju izložbu njihovih radova. Pored značaja za naše umjetnike, ova izložba zauzima i posebno mjesto u istoriji naše likovne kulture pošto je označena prvom slikarskom izložbom domaćih školovanih umjetnika kod nas.
Slijedio je, po povratku u Prag, za svu trojicu, obavezni nastavak studija na Specijalnoj školi Akademije. Oni biraju klasu slikara Františeka Ženišeka (1849-1916), pošto je profesor ostavljao studentima punu slobodu u izboru načina. Ovo je najprije ohrabrilo Todora Švrakića, koji se odmah distancirao od Bukovčevog manira i gradi svoju sliku sada potpuno novu, drugačiju.Istina, on zadržava i dalje neorealistički koncept, ali u sliku uvodi sve više dugačkih, slivenih poteza i, posebno, pregršte svjetlosti, koja će svoju ulogu dobiti posebno na akvarelima, najznačajnijim djelima ovog medija naše umjetnosti dvadesetog vijeka.
Završetak studija u Pragu Švrakić 1910. godine kruniše nekolikim izložbama, prvo izložbom na Akademiji u Pragu, zatim u rodnom Prijedoru, poslije koje je namjeravao da se etablira u Beču, ali kako mu to ne uspijeva, dolazi u Sarajevo, gdje je namješten za učitelja crtanja na Muškoj gimnaziji. Poznanstvo i drugovanje u klasi profesora Bukovca u Pragu sa hrvatskim slikarom Mirkom Račkim (1879-1982), osnivačem i članom Društva hrvatskih umjetnika „Medulić“ (1908-1919), omogućava Todoru Švrakiću da sa Društvom izlaže, krajem 1910. godine, u Umjetničkom paviljonu u Zagrebu.
I zatim, željan da u ovu sredinu prenese i neka bečka i praška iskustva, iskustva tamošnjih brojnih privatnih slikarskih škola, 1911. godine u Sarajevu on pokreće Privatnu slikarsku školu , koja je trebalo da bude u rangu akademije umjetnosti. Škola je radila kratko, svega nekoliko semestara i to sa jedva nekoliko učenika, a razloge za njeno gašenje treba tražiti, prije svega drugoga, u nerazvijenosti, nespremnosti sredine da prihvati i podrži takvu jednu ideju ili projekat, bez obzira koliko joj je bio neophodan iz razloga sve značajnijeg broja mladih koji odlaze put umjetničkih škola i akademija širom evropskim metropola.
Po izbijanju Srpsko-bugarskog rata 1913. godine, Todor Švrakić se odmah prijavljuje Vrhovnoj komandi srpske vojske, koja ga šalje na oslobođene teritorije, gdje on radi svoja mala remek-djela, akvarele, koji su simfonija zvukova umjetnikove emocije pred srpskim srednjevjekovnim spomenicima, pred sočnim kosovskim pejzažima i ta snažna emocija boji ove male formate živim tonovima bogate palete osunčane pregrštima svjetla. Odmah, pošto je završio ovaj ciklus radova, za njih se otvorio izložbeni prostor Oficirske kasine u Beogradu, a svi radovi su otkupljeni.
Nedugo po povratku kući, Todor Švrakić je uhapšen i deportovan, sa više ili svim srpskim umjetnicima iz Bosne i Hercegovine. Utamničen gotovo dvije godine, 1914. i 1915, Švrakić teško pobolijeva od tuberkuloze pluća i kada je pušten iz logora, nemoćan da se vrati kući neko vrijeme se oporavlja kod rumunske porodice Najbah. Ali, bolest, u godinama koje slijede, nije mirovala i sve češće ga nalazimo po sanatorijumima, najčešće u Sloveniji.
Oko 1920. godine, sa slikarom Račkim sve češće ga nalazimo u Primorju. U tehnikama ulja na platnu i akvarelu on bilježi „Barke u Gružu“ iz 1919. godine, a u proputovanju do mora, on zastane u Stocu, svrati do Begovine ,“Begovina u Stocu“ (oko 1921. godine), od poljske kuće koju gradi u okolini Sarajeva on krene da zabilježi i vrhove planina, „Romanija“-triptih , rađena oko 1921. godine, spusti se i do Konjica, gdje 1927. godine slika „Prenj“, zagleda se i u snijegom okićen „Most Gavrila Principa u Sarajevu“, zaokružuje opus od nekoliko hiljada slikarskih djela, koja izlaže, na samostalnim izložbama u Sarajevu 1919, 1920, 1921, 1923,Novom Sadu 1919, Somboru 1919, 1922, 1923, Beogradu 1927, ali i na kolektovnim izložbama sa članovima Udruženja likovnih umjetnika u Sarajevu.
Kada se činilo da naš slikar može dalje, više, on sve češće pobolijeva. Sve češće ga nalazimo po slovenačkim liječilištima gdje provodi i po nekoliko mjeseci. A onda, početkom (5) decembra 1931. godine Todor Švrakić umire u Sarajevu.
Danas počiva na beogradskom Novom groblju.
Danka Damjanović
Comments