TANJA JE UMORNA UMORNA UMORNA I KREŠE NAM MATER SVIMA
Upravo sam bila na književnoj večeri u Većnici Banskog dvora.
Tanja Stupar Trifunović je promovisala svoju nagrađenu pesničku zbirku „Glavni čovjek je junak koji se zaljubljuje u nesreću“.
Promocija kao promocija, rekao bi neko.
Jes’, mal' sutra!
Jes’, mal' sutra!
Već u samom početku večeri, znalo se da će sve biti naopako. Ispostavilo se da recenzent nije recenzent, nego njegova zamena, pano za video nema nikakvu svrhu jer se odustalo od videa, a Tanju je poklopila ogromna, rezbarena stolica Banskog dvora iz prošlog stoleća, pa je izgledala sitno i umorno, uprkos savršenom kroju haljine.
Voditelj programa je napravio uvod.
Tanja je uzela knjigu u ruke i počela čitati svoje pesme.
- „Ja sam umorna umorna umorna...“
Stih izgovoren drhtavim glasom, nabijenim nekom, ludačkom energijom.
Nastade muk.
Ljudi hipnotisano gledaju u njenom pravcu.
- Zaplakaće – reče moj sin, gledajući njeno lice.
- Neće – rekoh.
- Zaplakaću – reče, gledajući u svoje cipele.
- Nećeš – rekoh, gutajući suze, dok Tanja govori o umoru svoje majke, moje majke, mom, njenom, balkanskih majki... Ili to nema veze sa Balkanom? Majkama...?
„ Prestani!“, mislim u sebi.
Tanja neće.
Tanja neće.
Plače nad pesmom, nad sobom, nad nama, a suzu ne pušta.
Stolica se polako smanjuje pod njom, a tišina postaje sve teža.
- „Moja glava i moje srce i moja pička su rana...“ – pročita Tanja stihove.
Intelektualci oboriše poglede.
- „ Postoje nepristojne riječi ali one nisu nepristojne kao
kad presiječeš pupčanu vrpcu izvadiš svoj kurac iz moje utrobe
i odeš
Petre...“ – nastavi ona.
Nema aplauza.
Intelektualci u transu.
Većnica u transu.
Banski dvor je sav pocrveneo. Raskošni zidovi, balkon, rezbarena vrata, štokovi...
Ja svršavam.
Laže Tanja.
Nije glavni junak čovek koji se zaljubljuje u nesreću, ni čovek koji jebe mater sebi i svima oko sebe snagom svoje poezije.
Glavni junak je rezbarena stolica pod Tanjinom guzicom, koju je tako lako ukrotila u Većnici Banskog dvora.
Comments