TANJA JE UMORNA UMORNA UMORNA I KREŠE NAM MATER SVIMA



            Upravo sam bila na književnoj večeri u Većnici Banskog dvora.
            Tanja Stupar Trifunović je promovisala svoju nagrađenu pesničku zbirku „Glavni čovjek je junak koji se zaljubljuje u nesreću“.
Promocija kao promocija, rekao bi neko. 
Jes’, mal' sutra!
Već u samom početku večeri, znalo se da će sve biti naopako. Ispostavilo se da recenzent nije recenzent, nego njegova zamena, pano za video nema nikakvu svrhu jer se odustalo od videa, a Tanju je poklopila ogromna, rezbarena stolica Banskog dvora iz prošlog stoleća, pa je izgledala sitno i umorno, uprkos savršenom kroju haljine.
Voditelj programa je napravio uvod.
Tanja je uzela knjigu u ruke i počela čitati svoje pesme.
- „Ja sam umorna umorna umorna...“
Stih izgovoren drhtavim glasom, nabijenim nekom, ludačkom energijom.
Nastade muk.
Ljudi hipnotisano gledaju u njenom pravcu.
- Zaplakaće – reče moj sin, gledajući njeno lice.
- Neće – rekoh.
- Zaplakaću – reče, gledajući u svoje cipele.
            -  Nećeš – rekoh, gutajući suze, dok Tanja govori o umoru svoje majke, moje majke,  mom, njenom,  balkanskih majki... Ili to nema veze sa Balkanom?  Majkama...?
            „ Prestani!“,  mislim u sebi. 
Tanja neće.
            Plače nad pesmom, nad sobom, nad nama, a suzu ne pušta.
            Stolica se polako smanjuje pod njom, a tišina postaje sve teža.
            - „Moja glava i moje srce i moja pička su rana...“ – pročita Tanja stihove.
            Intelektualci oboriše poglede.
            - „ Postoje nepristojne riječi ali one nisu nepristojne kao
            kad presiječeš pupčanu vrpcu izvadiš svoj kurac iz moje utrobe
i odeš
Petre...“ – nastavi ona.
            Nema aplauza.
            Intelektualci u transu.
            Većnica u transu.
            Banski dvor je sav pocrveneo. Raskošni zidovi, balkon, rezbarena vrata, štokovi...
            Ja svršavam.
            Laže Tanja.
            Nije  glavni junak čovek koji se zaljubljuje u nesreću, ni čovek koji jebe mater sebi i svima oko sebe snagom svoje poezije.
            Glavni junak je rezbarena stolica pod Tanjinom guzicom, koju je tako lako ukrotila u Većnici Banskog dvora.   

Comments

Popular Posts